Thanx sudi folow belog sigadis yang picisan nie..

Monday 2 December 2013

Tranformasi ke Tranformers?


Assalamualaikum

Entah kenapa tetiba jer aku rasa nak luahkan apa yang aku duk perati sejak kebelakangan nie..luahan nie bukan bermakna aku anti kerajaan juga bukan bermakna aku penyokong pembangkang..cuma luahan daripada apa yang aku  duk perati..

Kalau dulu jadi Guru lah yang paling best..setiap tahun dapat cuti banyak daripada kerja lain..tugas pun tak adalah membebankan..relax jer..pagi pergi kerja..pukul 1 petang dah boleh balik untuk bersama keluarga..ini yang aku perhatikan sebab adik beradik belah mak aku 7 orang yang kerja cikgu..siap pesan lagi bila besar jadilah cikgu..kerja best & relax jer..cuti pun banyak..tapi itu dulu..dulu sebelum pemimpin baru yang ambil alih..sekarang semuanya sudah berubah..




Tugas guru sekarang tidaklah sesenang dulu..aku tengok abang aku yang jadi cikgu kerja 6 hari seminggu..hari isnin-jumaat kul 7.30pm baru sampai rumah (mengajar sesi petang masuk 12.30pm). wife abang aku mengajar sesi pagi disekolah yang sama..dulu mereka sama-sama sesi pagi tapi lepas nikah abang aku ditukarkan ke sisi petang..atas alasan tak boleh sesi yang sama (alasan tak ada pendidikan langsung)..alasan yang tak wajar..hari sabtu kena pergi sekolah sebab ada kokurikulum pula..jadi guru sekarang kerja lebih dari yang sepatutnya..dengar-dengar lagi ada cadangan supaya waktu guru bekerja sama dengan waktu pejabat..macam mana nk lahirkan murid yang berkualiti jika guru ibarat Tranformers yang DIPAKSA kerja siang dan malam..tue tak termasuk lagi tugasan melatih murid untuk aktiviti sekolah seperti bola sepak dsb..aku dengar abang aku cerita pun dah penat..aku kerja kat pejabat pun tak sepenat abang aku..so mana transformasinya??bila nak laksanakan??jangan sampai “tahi yang dulu belum dicuci, nanti membuat tahi yang baru”..




Apa yang aku tahu guru sekarang dah macam-macam kena buat..dengan laporan serta data yang pelbagai untuk diisi..seolah-olah kerja dipangkalan data pula aku fikir..apa selalu dengar janji kuirangkan beban..janji itu janji ini..orang munafik memang suka buat janji..tabur rata-rata..apa yang tinggal hanya habuk!!




Jika pemimpin tu rasa mampu menanggung bebanan tugasan guru..apa kata bagi tempoh padanya untuk berkhidmat sebagai guru..tak payah lama..cuma 1 penggal sahaja..tengok apa riaksi dia..kalau terasa hebat kenapa nak dolak dalih..orang yang berpendidikan tidak akan tahu hanya mengangguk dan menggeleng sahaja..malah tidak akan buat sistem pendidikan yang mengaruk bagai..


p/s: Tugasan melampau..dah laa anak murid tak boleh tegur..tegur sikit mak bapak datang serang cikgu kat sekolah..siap bawak pistol lagi..lepas tu masuk berita masuk paper..kena panggil dek kementerian..nasib laa cikgu!!


 



No comments:

Post a Comment